Nieuws

"Het is fijn om er niet alleen voor te staan"

23 november 2020
3 minuten
Gerard Renes

"Het is fijn om er niet alleen voor te staan"

Het is de laatste kraam op de Startersdag in 2013 die Jeroen, expert in woningaanpassingen, tegenkomt. De kraam van Zelfstandigen Bouw. Hij wordt geadviseerd om als starter goed gedekt te zijn en sluit daarom een Rechtsbijstand af. Jeroen heeft hier geen spijt van gekregen. Door een conflict met een leverancier heeft hij de Rechtsbijstand van Zelfstandigen Bouw nu hard nodig.


De klus

Begin 2020 wordt Jeroen door een oud-klant gevraagd om een nieuwe douchecabine te plaatsen. De klant wil grote composietplaten tot aan het plafond, geplaatst op een composietbak. Om het mooi af te werken moet de kleur van de kit gebroken wit zijn. In overleg met de klant besluit Jeroen de kit zelf aan te schaffen. Kwalitatief goede kit in gebroken wit is namelijk lastig te verkrijgen. Jeroen kan bij een bekende leverancier terecht en hij neemt de kit af. De douche wordt vervolgens door een professionele kitter gekit en alles lijkt in orde.

Korrelig

Na een maand ontstaan de eerste problemen. De kit is nog steeds niet uitgehard en is korrelig. Jeroen neemt direct contact op met de leverancier en vervolgens met de fabrikant van de kit. Aan de hand van het LOT nummer wordt vastgesteld dat de kit uit 2018 is. De kit is echter maar een jaar houdbaar. Jeroen heeft dus een verouderd product ontvangen van de leverancier. Jeroen krijgt excuses en twee nieuwe tubes met kit. Het LOT nummer is echter hetzelfde als de vorige keer. De kit blijkt dus weer ruim over datum te zijn.

Jeroen is er klaar mee en benadert een andere leverancier. Die geeft aan dat het lastig is om de kit in deze RAL-kleur te leveren. Er is ook niet echt een goed alternatief.

De tijd dringt

Inmiddels is het bijna zomervakantie en de klant wil dat de klus wordt afgerond. Daarnaast gaat de kitter bijna met vakantie. Bij gebrek aan beter besluit de oud-klant daarom toch maar voor witte kit van de kitter te kiezen.

De kosten lopen ondertussen flink op: Jeroen moet de oude korrelige plakkerige kit verwijderen en moet nogmaals de kitter inhuren om alles te herstellen en de nieuwe kit aan te brengen. De klant houdt namelijk van een strakke afwerking waardoor de kit op een professionele manier moet worden aangebracht. De financiële schade is inmiddels flink opgelopen.

Jeroen neemt contact op met de leverancier om zijn schade te verhalen. Zij hebben immers een product geleverd dat over datum is. Na flink wikken en wegen krijgt hij uiteindelijk de kit vergoed en een schadevergoeding van € 20 aangeboden. Hier valt verder niet over te discussiëren.

Onacceptabel

Dit is voor Jeroen het moment om vervolgstappen te zetten. Hij neemt contact op met Zelfstandigen Bouw waar hij zijn Rechtsbijstand heeft afgesloten. Yvonne van Zelfstandigen Bouw schakelt snel en neemt contact op met de leverancier. Zij krijgt het voor elkaar om zonder verdere procedure tot een schikking te komen.

Jeroen kijkt tevreden terug op de afhandeling van Zelfstandigen Bouw: “Ik ben tevreden. Het is heel prettig om zelf niet constant bezig te zijn met al die vervolgstappen.” Daarnaast is Jeroen blij dat hij alles uit handen kon geven: “Lukt het niet? Dan neemt Zelfstandigen Bouw het over. De juridische communicatie was anders ook lastig geworden voor mij.”

Terugkijkend vindt Jeroen het jammer dat het zo is gelopen, “maar het is fijn om er niet alleen voor te staan. Gelukkig is mijn klant uiteindelijk ook tevreden met het eindresultaat.”

Wil jij je zaakjes goed geregeld hebben? Sluit dan nu een Rechtsbijstand af.

© 2021 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden