Het is de laatste kraam op de Startersdag in 2013 die Jeroen, expert in woningaanpassingen, tegenkomt. De kraam van Zelfstandigen Bouw. Hij wordt geadviseerd om als starter goed gedekt te zijn en sluit daarom een Rechtsbijstand af. Jeroen heeft hier geen spijt van gekregen. Door een conflict met een leverancier heeft hij de Rechtsbijstand van Zelfstandigen Bouw nu hard nodig.
Begin 2020 wordt Jeroen door een oud-klant gevraagd om een nieuwe douchecabine te plaatsen. De klant wil grote composietplaten tot aan het plafond, geplaatst op een composietbak. Om het mooi af te werken moet de kleur van de kit gebroken wit zijn. In overleg met de klant besluit Jeroen de kit zelf aan te schaffen. Kwalitatief goede kit in gebroken wit is namelijk lastig te verkrijgen. Jeroen kan bij een bekende leverancier terecht en hij neemt de kit af. De douche wordt vervolgens door een professionele kitter gekit en alles lijkt in orde.
Na een maand ontstaan de eerste problemen. De kit is nog steeds niet uitgehard en is korrelig. Jeroen neemt direct contact op met de leverancier en vervolgens met de fabrikant van de kit. Aan de hand van het LOT nummer wordt vastgesteld dat de kit uit 2018 is. De kit is echter maar een jaar houdbaar. Jeroen heeft dus een verouderd product ontvangen van de leverancier. Jeroen krijgt excuses en twee nieuwe tubes met kit. Het LOT nummer is echter hetzelfde als de vorige keer. De kit blijkt dus weer ruim over datum te zijn.
Jeroen is er klaar mee en benadert een andere leverancier. Die geeft aan dat het lastig is om de kit in deze RAL-kleur te leveren. Er is ook niet echt een goed alternatief.
Dit is voor Jeroen het moment om vervolgstappen te zetten. Hij neemt contact op met Zelfstandigen Bouw waar hij zijn Rechtsbijstand heeft afgesloten. Yvonne van Zelfstandigen Bouw schakelt snel en neemt contact op met de leverancier. Zij krijgt het voor elkaar om zonder verdere procedure tot een schikking te komen.
Jeroen kijkt tevreden terug op de afhandeling van Zelfstandigen Bouw: “Ik ben tevreden. Het is heel prettig om zelf niet constant bezig te zijn met al die vervolgstappen.” Daarnaast is Jeroen blij dat hij alles uit handen kon geven: “Lukt het niet? Dan neemt Zelfstandigen Bouw het over. De juridische communicatie was anders ook lastig geworden voor mij.”
Terugkijkend vindt Jeroen het jammer dat het zo is gelopen, “maar het is fijn om er niet alleen voor te staan. Gelukkig is mijn klant uiteindelijk ook tevreden met het eindresultaat.”
Zoals elk jaar worden we in de laatste maanden weer regelmatig gebeld door ondernemers die slachtoffer zijn geworden van oplichting of fraude. Wees daarom waakzaam en tuin er niet in! Pas op met mondelinge toezeggingen en onderteken nooit een mail, overeenkomst of bericht via WhatsApp. Of nog beter: hang meteen op of gooi de mail direct weg.
Testimonial: André Leferink, specialist in dak- en gevelproducten, koos bewust voor de ondersteuning van Zelfstandigen Bouw. "Ik zag dat het zinvol was om lid te worden van deze goed georganiseerde club."
Bouwers houden van hun vak. En als we al die bouw- en woonprogramma’s op tv mogen geloven, kijken veel mensen thuis graag toe. Daarom zetten we de leukste bouwprogramma’s op een rij in deze ultieme tv-gids voor bouwers en niet-bouwers.