Nieuws

Elektrische bedrijfsbus is niet geschikt

26 april 2021
3 minuten
Joke Licher

Vanaf 2025 geen bestelwagens op diesel of benzine in het centrum van zo'n 30 steden

Simon Rijnboutt uit Almere maakt kasten en keukens op maat. Zijn meubelmakerij Kastwerk heeft klanten in het hele land.

Ook in steden als Utrecht en Amsterdam, die net als zo’n 30 andere steden, hebben aangekondigd vanaf 2025 bestelwagens en vrachtwagens die op diesel of benzine rijden uit het centrum te weren.

Dat stelt Simon Rijnboutt voor een probleem, want hij heeft een dieselbus.

Een elektrische bus is geen optie voor Rijnboutt

“Nog afgezien van de kosten, want ze zijn duur en een tweedehandsmarkt is er nog niet", zegt Rijnboutt. "Maar er is op dit moment geen enkele elektrische auto op de markt waarmee ik mijn spullen kan vervoeren. En als ik zo naar de ontwikkelingen kijk, is die er over vier jaar ook nog niet.”

Rijnboutt maakt zijn kasten in zijn atelier in Almere en vervoert ze in ‘hapklare brokken’ naar de klant. Daar zet hij ze in elkaar en plaatst hij ze. Om al zijn spullen te vervoeren, heeft hij een laadvermogen nodig van zeker 1.500 kilo. De elektrische busjes die nu op markt zijn, halen dat bij lange na niet en hebben maar een beperkte actieradius.

Wel begrip

“Ik heb een Mercedes Sprinter euro 4. Zware bedrijfsauto’s zoals deze zijn er niet met een benzinemotor of in hybride versie. Er is wel een elektrische Sprinter maar die heeft veel minder laadvermogen dan degene die ik nu heb. Regelmatig neem ik ook een zware aanhanger van 2.500 kg mee. Met een elektrische bus kan ook dat niet.”

Op zich heeft Rijnboutt er wel begrip voor dat steden vervuilende auto’s uit het centrum weren. Maar dan moet er wel een goed alternatief voorhanden zijn en dat is er simpelweg niet voor ondernemers in de bouw.

Ontheffing

“Ik heb zo’n 20 klanten per jaar in de zones waar de strenge milieunormen straks gaan gelden. Die moet ik straks weigeren omdat ik gewoonweg niet aan de eisen kàn voldoen. Ik hoef niet iedere dag in het centrum van de stad te zijn. Geef mij en ondernemers in een vergelijkbare situatie ontheffing, in ieder geval zolang er geen goede alternatieven op de markt zijn. Ook dan halen de steden nog een heel forse reductie van de CO2 uitstoot.”



Hoe is jouw situatie?

Heb jij ook problemen met de strenge milieu-eisen in het centrum van de steden? Laat het ons weten en vul de enquête in.

Vul de enquête in

Gerelateerd

Nieuws
14 maart 2024
2 minuten

BOUWSECTOR VREEST ONTOEGANKELIJKHEID BINNENSTEDEN

Met de invoering van zero-emissiezones in Nederlandse steden vanaf 1 januari 2025 staat de mogelijkheid om bouwwerkzaamheden uit te voeren in binnensteden op het spel. De brancheorganisaties Zelfstandigen Bouw, Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder en de ondernemers in de Afbouw, verenigd in de NOA, uiten hierover hun bezorgdheid in een brandbrief aan de VNG.

Nieuws
5 februari 2024
2 minuten

Geld betalen en toch niet goed verzekerd zijn

Als je in de bouw zit, is het slim om je bedrijf goed te verzekeren. Zo ben je beter voorbereid op onverwachte dingen en beperk je financiële risico's. Een CAR-verzekering (Constructie All Risk) is belangrijk voor bouwprojecten. Het dekt schade op de bouwplaats, denk aan diefstal, vandalisme en stormschade. Ook beschermt het tegen schade aan spullen van de opdrachtgever waar je aan werkt. En weet je wat handig is? Het sluit mooi aan op de Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB). De Aansprakelijkheidsverzekering voor Bedrijven (AVB) dekt schade aan eigendommen van de opdrachtgever en letsel bij onderaannemers of de opdrachtgever zelf. Het is slim om beide verzekeringen te hebben. Zo dek je niet alleen schade aan de bouwplaats, maar ook persoonlijke gevolgen van ongelukken, een totale bescherming voor je bedrijf dus.

Nieuws
17 januari 2024
2 minuten

Knikkende knieën zorgen voor onrust

Onlangs kregen we een boeiende vraag van één van onze gewaardeerde deelnemers over hoe bouwers met knieproblemen beoordeeld worden. Om hierover meer duidelijkheid te verschaffen, zijn we in gesprek gegaan met onze toegewijde medewerker, Nanda. Haar expertise en inzichten hebben ons geholpen om een nog helderder beeld te krijgen van hoe we de situatie van bouwers met onder andere kapotte knieën beoordelen bij Zelfstandigen Bouw.

© 2023 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden