Nieuws

Elektrische bedrijfsbus is niet geschikt

26 april 2021
3 minuten
Joke Licher

Vanaf 2025 geen bestelwagens op diesel of benzine in het centrum van zo'n 30 steden

Simon Rijnboutt uit Almere maakt kasten en keukens op maat. Zijn meubelmakerij Kastwerk heeft klanten in het hele land.

Ook in steden als Utrecht en Amsterdam, die net als zo’n 30 andere steden, hebben aangekondigd vanaf 2025 bestelwagens en vrachtwagens die op diesel of benzine rijden uit het centrum te weren.

Dat stelt Simon Rijnboutt voor een probleem, want hij heeft een dieselbus.

Een elektrische bus is geen optie voor Rijnboutt

“Nog afgezien van de kosten, want ze zijn duur en een tweedehandsmarkt is er nog niet", zegt Rijnboutt. "Maar er is op dit moment geen enkele elektrische auto op de markt waarmee ik mijn spullen kan vervoeren. En als ik zo naar de ontwikkelingen kijk, is die er over vier jaar ook nog niet.”

Rijnboutt maakt zijn kasten in zijn atelier in Almere en vervoert ze in ‘hapklare brokken’ naar de klant. Daar zet hij ze in elkaar en plaatst hij ze. Om al zijn spullen te vervoeren, heeft hij een laadvermogen nodig van zeker 1.500 kilo. De elektrische busjes die nu op markt zijn, halen dat bij lange na niet en hebben maar een beperkte actieradius.

Wel begrip

“Ik heb een Mercedes Sprinter euro 4. Zware bedrijfsauto’s zoals deze zijn er niet met een benzinemotor of in hybride versie. Er is wel een elektrische Sprinter maar die heeft veel minder laadvermogen dan degene die ik nu heb. Regelmatig neem ik ook een zware aanhanger van 2.500 kg mee. Met een elektrische bus kan ook dat niet.”

Op zich heeft Rijnboutt er wel begrip voor dat steden vervuilende auto’s uit het centrum weren. Maar dan moet er wel een goed alternatief voorhanden zijn en dat is er simpelweg niet voor ondernemers in de bouw.

Ontheffing

“Ik heb zo’n 20 klanten per jaar in de zones waar de strenge milieunormen straks gaan gelden. Die moet ik straks weigeren omdat ik gewoonweg niet aan de eisen kàn voldoen. Ik hoef niet iedere dag in het centrum van de stad te zijn. Geef mij en ondernemers in een vergelijkbare situatie ontheffing, in ieder geval zolang er geen goede alternatieven op de markt zijn. Ook dan halen de steden nog een heel forse reductie van de CO2 uitstoot.”



Hoe is jouw situatie?

Heb jij ook problemen met de strenge milieu-eisen in het centrum van de steden? Laat het ons weten en vul de enquête in.

Vul de enquête in

Gerelateerd

Nieuws
21 juli 2020
3 minuten

“Bij een verzekeraar kom je op een wachtlijst. Daar hebben wij als zzp’er helemaal niks aan.”

Rickie van der Leek heeft al jaren een onderhoudsbedrijf. Sinds het begin van dit jaar is hij lid van Zelfstandigen Bouw. Hij vertelt waarom hij voor Zelfstandigen Bouw heeft gekozen en niet voor een andere partij.

Nieuws
10 juni 2020
4 minuten

Kennismaking directeur Lydia Bos: van de zorg naar de bouw

Hoe kom je van de zorg in de bouw terecht? Na jaren werkzaam te zijn geweest in de zorgsector, heb ik per 1 juni jl. de overstap gemaakt naar Zelfstandigen Bouw, in de functie van directeur van de werkmaatschappij. Waarom deze overstap en wat heb ik te brengen? Een nieuwe uitdaging, uit mijn comfortzone, nieuwsgierig naar de bouwsector… Dit zijn voor mij een aantal redenen de overstap te willen maken. Ik wil blijven leren en wordt daarin graag uitgedaagd.

Nieuws
10 juni 2020
4 minuten

“Zonder rechtsbijstand zat ik nu nog op mijn geld te wachten.”

Veel zzp’ers in de bouw vinden rechtsbijstand weggegooid geld. Vaak hebben zij hun twijfels over het nut van deze voorziening. Wat moet ik met juridische hulp? Ik maak hier toch nooit gebruik van? Rechtsbijstand gebruik je inderdaad niet dagelijks. Toch kun je ineens in een situatie komen waarin je het nodig hebt. Als je dan bijvoorbeeld een advocaat nodig hebt, kost je dat bakken met geld. Dakdekker Fred Burgers zat een jaar geleden in zo’n situatie. Hij vertelt over zijn ervaring met de rechtsbijstand van Zelfstandigen Bouw.

© 2021 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden