Je werk opschorten is een drastische maatregel en kan sterke invloed hebben op de relatie met je opdrachtgever. Leg je werkzaamheden dus niet zomaar neer. Komt je opdrachtgever zijn afspraken echt niet na en is de betalingstermijn van je factuur ruimschoots verstreken? In het kader van de opschortingsrechten heb je dan het recht je werk op te schorten.
Door je werkzaamheden neer te leggen voorkom je dat de schuld die je opdrachtgever bij je heeft verder oploopt. Het is wel een vereiste dat de werkzaamheden die je neerlegt voldoende samenhangen met de onbetaalde factuur. Dit is bijvoorbeeld het geval als het gaat om een tussentijdse factuur van een langer lopend project. Het werk is nog niet af, maar je hebt de afspraak dat er een tussentijdse betaling plaats zou vinden.
In principe kun je je werk zomaar neerleggen. Bedenk wel goed wat de gevolgen zijn en behandel dit recht met beleid.
Kun je al deze vragen met ‘ja’ beantwoorden? Dan kun je overwegen je werk op te schorten. Het is aan te raden om je opdrachtgever in gebreke te stellen voordat je je werk neerlegt. Een ingebrekestelling, oftewel een aanmaningsbrief versturen is niet verplicht, maar wel slim. Je biedt de opdrachtgever nog een laatste kans om aan zijn verplichtingen te voldoen en stelt een laatste termijn. Ook kun je in deze brief aankondigen dat je de werkzaamheden neerlegt als hij niet betaalt. Een ingebrekestelling verstuur je aangetekend zodat je kunt bewijzen dat hij is verzonden én ontvangen.
Wil de opdrachtgever alsnog niet betalen? Maak dan gebruik van onze Rechtsbijstand Compleet. Incassoservice is namelijk inbegrepen.
Zorg ervoor dat de opdrachtgever jou niets kan verwijten. Laat je werkplek netjes en veilig achter. Je werk opschorten is een pressiemiddel met als doel een betaling afdwingen. Het moet dus altijd mogelijk blijven je werk weer op te pakken. Stel heldere voorwaarden en maak duidelijke afspraken als je de werkzaamheden weer hervat. Spreek bijvoorbeeld een kortere betalingstermijn af voor de volgende factuur.
Met onze expertise in de bouwbranche ondersteunen wij al 25 jaar zelfstandig ondernemers in de bouw bij juridische problemen. Zo nodig tot in de rechtbank! Als geen ander weten wij waar jij tegenaan kunt lopen. Door onze expertise in de bouw kunnen wij snel en efficiënt opkomen voor jouw belangen. Dat scheelt je tijd en kopzorgen.
Lees verder over Rechtsbijstand Compleet
Download de flyer over Rechtsbijstand Compleet
Je afspraken kom je na, dat is simpel. Maar hoe zorg je ervoor dat de andere partij zijn (mondelinge) afspraken ook nakomt? En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken als je ze zou moeten bewijzen Om gedoe te voorkomen is het advies: “Zet het in een opdrachtovereenkomst en laat ervoor tekenen!”
Als zelfstandig ondernemer mag je zelf je betaaltermijn bepalen mits je dit duidelijk afspreekt met je opdrachtgever. Spreek je contractueel niets af over een betalingstermijn? Dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. 30 dagen is dus de wettelijke betalingstermijn.
Natuurlijk geef je je klanten waar voor hun geld. Maar niemand is perfect. Dus is het mogelijk dat zo’n klant na oplevering stuit op gebreken. In zo’n geval kan die klant terugvallen op bouwgarantie. Hoe werkt dat precies?