Inschrijven KvK

De eerste stap om zelfstandig ondernemer in de bouw te worden.

Zzp inschrijving bij KvK. Naast het incasseren van je eerste factuur misschien wel het leukste moment. Hoe werkt dat inschrijven? En hoe zorg je dat je als aankomend zelfstandig ondernemer in de bouw goed voorbereid bij de KvK aankomt? Met deze tips sta je binnen de kortste keren met je eigen uittreksel van het handelsregister weer buiten.

Als zzp’er moet je je inschrijven bij de KvK als je een eigen onderneming hebt of gaat hebben. Wat definieert een eigen onderneming? Als je goederen en/of diensten levert aan klanten en daar meer dan een symbolische vergoeding voor vraagt.

Stel je voor: Je schildert als zzp’er de nieuwe woonkamer van een recent verhuisd familielid. Als dank krijg je een stevige lunch en een kratje bier als het werk klaar is. Je bent geen onderneming en hoeft je dus niet in te schrijven bij de KvK.

Stel je voor: Via Marktplaats reageer je als zzp’er op een klus. Iemand die je niet kent wil graag zijn badkamer opnieuw betegeld hebben. Je stelt een prijs voor die bestaat uit je uurtarief en een doorberekening van de materialen die je als vakman gaat gebruiken. Het doel is om hier winst uit te halen. Je bent wel een onderneming en moet je dus wel inschrijven bij de KvK. Lees meer over het berekenen van een uurtarief in de bouw op uurtarief zzp bouw.


De zzp inschrijving bij KvK bestaat grofweg uit drie stappen.

  1. Bereid je inschrijving voor.
    Op www.kvk.nl start je de inschrijving digitaal. Je doorloopt een formulier met vragen. Hier vul je onder andere je contactgegevens in, kies je een rechtsvorm en maak je een schatting van je omzet voor het eerste jaar.
  2. Maak een afspraak.
    Dit kan heel gemakkelijk online. Kies in de digitale agenda een datum en tijd die jou het beste uitkomt.
  3. Maak de inschrijving definitief.
    De KvK stuurt je een bevestiging van de gemaakte afspraak. Zorg dat je op tijd aanwezig bent. Het gesprek is informeel. Jij bent daar om je eigen bedrijf in te schrijven. Het is geen sollicitatiegesprek en de KvK medewerker is er om je vragen te beantwoorden.


Wat moet je meenemen naar de afspraak?

  • Een geldig legitimatiebewijs;
  • Indien van toepassing: Neem dan je huurcontract (van bijvoorbeeld een bedrijfsruimte), cv-, vof-, maatschaps- of franchisecontract mee.

Als je de zzp inschrijving bij KvK definitief maakt vraag je meteen een btw-nummer aan, dit is gratis. Je KvK-nummer krijg je ook meteen mee. Inschrijving kost eenmalig €50,-. Het officiële bewijs van inschrijving, een uittreksel van het handelsregister, kun je ook meteen mee krijgen. Dit kost eenmalig €15,-.

En dan sta je binnen een uur weer buiten. €65,- armer, maar met een inschrijving en een dikke map met informatie rijker. Gefeliciteerd!

Heb je vragen over hoe je je als zzp’er moet inschrijven bij KvK? Of weet je niet zeker of het wel nodig is je in te schrijven? De experts van onze Helpdesk kijken graag met je mee. Zo weet je zeker dat je goed voorbereid van start gaat.


Aanmelden bij Zelfstandigen Bouw?

Lees verder over onze diensten waarmee we jou versterken. Of word donateur voor slechts € 25 per jaar (excl. btw). Als donateur steun je onze belangenbehartiging in politiek Den Haag, maak je gebruik van kortingen en onze helpdesk.



Lees verder over onze diensten



Word donateur

 

© 2023 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden