Home » Veelgestelde vragen » Pagina 6

Veelgestelde vragen

Vind snel en eenvoudig antwoorden op de veelgestelde vragen.
Van handige tips tot informatie over onze diensten, we hebben het voor je op een rij gezet.

Naast je maandelijkse inleg, betaal je éénmalig € 125 incl. btw inschrijfgeld, verder per maand € 25 incl. btw administratiekosten. Met dit geld zorgen wij er o.a. voor dat het juiste deel van jouw AOV Bouw inleg wordt geschonken aan de zieken van die maand. Ook schakelen wij hiermee een Arbodienst in, voor een onafhankelijke controle van de zieken.

Nee!

Als je deelnemer van AOV Bouw bent, krijg je bij ziekte die leidt tot arbeidsongeschiktheid een schenking die maximaal 2 jaar duurt.
Per ziektebeeld.
Dus word je opnieuw arbeidsongeschikt, met een ander ziektebeeld? Dan krijg je opnieuw maximaal 2 jaar een maandelijkse schenking.

Bij een verzekering betaal je premie. Dat geld ben je kwijt of je nu arbeidsongeschikt wordt of niet.

Bij onze voorziening betaal je een inleg. Die inleg blijft in beginsel van jou. Er gaat slechts geld van jouw inleg af als er andere zieke deelnemers zijn.

Dit bedrag varieert en hangt af van welke variant je gekozen hebt, het aantal zieken, de ziekteduur en het ziektepercentage van de deelnemers.

Deelnemers maken gebruik van het AOV Portaal. Hier hebben zij 24/7 overzicht van hun inleg, schenkingen en opgebouwde spaarbedrag.

Jazeker, mits jouw partner aan de acceptatievoorwaarden voldoet.

Je kan niet deelnemen aan AOV Bouw als je voor minder dan 35% van de gebruikelijke tijd in staat bent jouw beroep/werkzaamheden uit te voeren en/of als je geen inkomen genereert uit je eigen onderneming.

Je wordt geaccepteerd als je aan de volgende voorwaarden voldoet:

  1. Je bent zelfstandig ondernemer
  2. Je bent op het moment dat jouw deelname aan AOV Bouw start, in staat jouw beroep/werkzaamheden voor minimaal 35% van de gebruikelijke tijd uit te voeren
  3. Je genereert inkomen uit je eigen onderneming

Helaas blijkt het vooroordeel over verzekeraars dat je wel premie moet betalen maar dat ze niet betalen als je ziek wordt regelmatig keiharde realiteit te zijn. Bij ons is dat niet zo. Waarom? De winst van verzekeraars wordt lager als ze moeten uitkeren. Zij hebben dus belang bij niet-betalen.

Wij werken met een systeem waarin de deelnemers elkaar uitkeren bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Wij hebben dan ook geen financieel voordeel als er niet wordt uitgekeerd. De deelnemers echter wel. En daarom staan we garant voor onafhankelijke en deskundige beoordeling van een ziekmelding. Opdat degene die ziek is een uitkering krijgt en degene die niet ziek is niet ten onrechte geld krijgt van de andere deelnemers.

Uiteraard is dat goed. Maar wat doe je als je ziek wordt terwijl je nog niet zoveel opzij hebt kunnen leggen? Dan kan je maar een paar maanden financieel overbruggen en is al je geld op.

Met onze voorziening krijg je een uitkering over de periode die jij hebt gekozen. En een deel van jouw inleg wordt opzij gezet voor als je het nodig hebt. Zo ben je én goed verzekerd bij arbeidsongeschiktheid én leg je geld opzij.

Nee, je machtigt Zelfstandigen Bouw om geld te incasseren van jouw rekening naar de AOV Bouw rekening. Hier wordt jouw persoonlijke saldo goed bijgehouden.

Iedere zelfstandig ondernemer kan deelnemen aan AOV Bouw. AOV Bouw is een persoonlijke voorziening voor alle zelfstandig ondernemers. Heb jij een v.o.f. of misschien zelfs een B.V.? Ook dan kun je deelnemen.

Schenkingen vinden plaats bij een een arbeidsongeschiktheid van 35% of meer. Het vastgestelde percentage arbeidsongeschiktheid is gelijk dat deel van je gekozen inkomensniveau dat geschonken wordt. Dat ligt dus tussen de 35% en 100%.

Dan ontvang je geen schenking voor dit ziektegeval.

Dan melden we je aan voor de schenking na 2 maanden wachttijd.

Ook nemen wij contact met je op over je ziekmelding. Er zal een consult plaatsvinden met de arbo-arts die onafhankelijk en deskundig verslag uitbrengt. We gaan je zo goed mogelijk begeleiden en verwachten dat je ons op de hoogte houdt als er veranderingen zijn.

Goed om te weten: AOV Bouw is een voorziening voor arbeidsongeschiktheid die je niet kunt voorzien. Ben je nog geen deelnemer en weet je nu al dat je in de nabije toekomst tijdelijk arbeidsongeschikt gaat worden, dan krijg je voor dit ziektebeeld geen schenking.

Je meldt je gelijk ziek wanneer je voorziet dat je langer dan 2 maanden ziek zal zijn.

Als deelnemer aan AOV Bouw wordt jouw inleg op een zakelijke beheerrekening gestort. Wij beheren jouw inleg en verzorgen de mutaties.

Een deel van jouw inleg is nodig voor schenkingen aan zieke deelnemers. Met het bedrag dat overblijft bouw je een spaarpot op. Dat geld is van jou, maar hoe veilig is dat geld?

Ben ik mijn geld kwijt als Zelfstandigen Bouw failliet gaat? Nee, omdat jouw geld op een zakelijke beheerrekening staat, blijft dit geld buiten het faillissement. Zo bepaalt de wet.

Kunnen jullie mijn geld inpikken of mijn geld op de zakelijke beheerrekening verduisteren? Nee, dat kan niet. De Nederlandsche Bank houdt streng toezicht op een juist gebruik. Maar ook de Rabobank waar de zakelijke beheerrekening is ondergebracht stelt strenge regels aan het beheer van deze rekening. Daarnaast controleert de accountant of er geen rare dingen gebeuren met jouw geld.

Allemaal leuke praatjes, maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Kan ik aan mijn geld komen?
Geen probleem. Het saldo tot een bedrag van 4 maanden inleg beheren we om de schenkingen aan zieken te kunnen garanderen.  Tenslotte wil je wel zeker zijn van een schenking voor het geval je ziek wordt. Jouw saldo daarboven kan je opnemen. Een simpel verzoekje om het geld aan je terug te storten volstaat.

Nee, dit wordt allemaal door Zelfstandigen Bouw geregeld.

Twee keer per jaar mag je een verzoek doen om een gedeelte van je spaarbedrag uit te laten betalen. Er moet een bedrag van minimaal 4 keer de maandelijkse inleg achterblijven. Dit verzoek kan worden ingediend via het e-mail adres adm@zelfstandigenbouw.nl

Hoe kunnen we je helpen?

WhatsApp

Wij beantwoorden je vragen van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00.

Stuur een bericht

Telefoon

Bel ons maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 op 0348 439 000.

Bel ons

E-mail

Mail ons 24/7 op info@zelfstandigenbouw.nl. Wij reageren zo snel mogelijk.

Stuur een e-mail

© 2025 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden |Privacy & cookies|Reglementen en voorwaarden