Incasso speciaal voor zelfstandig ondernemers in de bouw. Wat is een ingebrekestelling?

Wat is een ingebrekestelling?

Een ingebrekestelling is een laatste schriftelijke aanmaning. Stel je hebt de klus geklaard. De opdrachtgever is akkoord gegaan met het opgeleverde werk en je factuur is verzonden. Als zelfstandig ondernemer hanteer je meestal een betaaltermijn van 14 of 30 dagen, maar wat moet je als zzp’er doen als je na het verstrijken van die betaaltermijn nog geen betaling hebt ontvangen? Dan stel je de opdrachtgever in gebreke en stuur je een laatste aanmaningsbrief.

Je biedt de opdrachtgever een redelijke termijn om alsnog te betalen. Ook laat je de opdrachtgever weten dat als hij niet binnen redelijke termijn betaalt je de factuur zult uitbesteden aan een incassobureau.

Voordat je een opdrachtgever in gebreke stelt en een aanmaningsbrief stuurt, is het aan te raden de volgende stappen te volgen:

  1. Je hebt de factuur verzonden met daarop een duidelijke betalingstermijn. Meer over het vaststellen van deze termijn, lees je op onze pagina verjaring factuur;
  2. Is de betalingstermijn verstreken? Bel de opdrachtgever op om navraag te doen. Het kan zijn dat de factuur hem ontschoten is;
  3. Nog steeds geen betaling ontvangen? Dan stuur je een herinnering. Hierin stel je een nieuwe termijn van bijvoorbeeld 7 dagen zodat de opdrachtgever alsnog aan zijn verplichtingen kan voldoen;
  4. Na het verstrijken van de tweede termijn nog geen betaling ontvangen? Dan kun je de opdrachtgever in gebreke stellen en aankondigen dat je, bij het uitblijven van een betalingen, een incassotraject start.


Hoe stel ik mijn opdrachtgever in gebreke

Het is belangrijk dat je de ingebrekestelling, oftewel aanmaningsbrief, per post verstuurt. Het liefst aangetekend zodat je kunt bewijzen dat deze is verzonden én ontvangen. Is je opdrachtgever een particulier? Dan moet je een aanmaningsbrief versturen voordat je een incassotraject kunt starten.

In de brief vermeld je de verplichtingen die de opdrachtgever niet is nagekomen. Hieronder valt het factuurnummer, de factuurdatum en het verschuldigde bedrag. Ook geef je hem opnieuw een redelijke termijn om aan de verplichting te kunnen voldoen. Om duidelijk aan te geven dat dit niet zomaar een brief is, vermeld je de zin: ‘Ik stel u door middel van deze brief in gebreke’.


Incasso uitbesteden: wanneer een laatste aanmaningsbrief geen reactie krijgt

Heb je een laatste aanmaningsbrief verzonden en nog steeds geen betaling ontvangen? Met onze  Rechtsbijstand Compleet ben je verzekerd van incassoservice en laat je het incasseren van achterstallige betalingen aan ons over. Zo kun jij zorgeloos je werk doen.

Meer weten over onze Rechtsbijstand Compleet?

Met onze expertise in de bouwbranche ondersteunen wij al 25 jaar zelfstandig ondernemers in de bouw bij juridische problemen. Zo nodig tot in de rechtbank! Als geen ander weten wij waar jij tegenaan kunt lopen. Door onze expertise in de bouw kunnen wij snel en efficiënt opkomen voor jouw belangen. Dat scheelt je tijd en kopzorgen.



Lees verder over Rechtsbijstand Compleet



Download onze flyer over Rechtsbijstand Compleet







© 2023 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden