Faillissement: Wat zijn de signalen van een dreigend faillissement bij je opdrachtgever en hoe ga je daar mee om?

Een dreigend faillissement is niet iets waar je opdrachtgever mee te koop loopt. Het is aan jou om scherp te blijven op de financiële situatie. Zelfs als je een duidelijke betaaltermijn hebt afgesproken in een contract of je algemene voorwaarden.

Je gezonde verstand gebruiken is erg belangrijk. Als je opdrachtgever tegen een faillissement aanloopt,  zijn daar altijd voortekenen van te zien. Ook als er kwade opzet in het spel is kun je dit vaak al vroeg signaleren.

Zo kan het zijn dat de vorige aannemer zijn werk onafgemaakt heeft achtergelaten, bijvoorbeeld omdat hij zijn werk heeft opgeschort. Dit is een signaal, maar hoeft natuurlijk niet direct te betekenen dat je met een dreigend faillissement te maken hebt.

Daarnaast moeten leveranciers vooruit betaald worden anders leveren zij niet. Een betalingsachterstand bij leveranciers kan dus ook een signaal van een dreigend faillissement zijn.

Deze voorbeelden hoeven niet meteen te betekenen dat je opdrachtgever failliet dreigt te gaan. Wel zijn dit signalen die je op moet pikken en af moet wegen. Als je twijfelt, vraag dan vooruitbetaling van (een deel van) je facturen. Werk je aan een groter project? Zorg dan voor tussentijdse oplever- en betaalmomenten.

Wat kun je nog meer doen bij een faillissement?

  • Factureer structureel en stuur herinneringen als de betaaltermijn is verstreken;
  • Praat regelmatig met je opdrachtgever. Geen kruisverhoor, gewoon een geïnteresseerd gesprek kan al erg waardevol zijn;
  • Ook een opdrachtgever opzoeken via Google kan verhelderende inzichten bieden.

Blijkt je opdrachtgever inderdaad niet te betalen? Dan kun je ervoor kiezen je werk op te schorten en gebruikt te maken van je opschortingsrechten. Dit betekent dat je de werkzaamheden stopt totdat je opdrachtgever betaalt. Hoe moeilijk deze beslissing ook lijkt vergeet niet: “Een klant die niet betaalt is geen klant”. Met onze Rechtsbijstand kunnen onze juristen je hierbij helpen.

Wat als mijn opdrachtgever failliet is verklaard?

Op www.insolventies.rechtspraak.nl staan alle actuele faillissements uitspraken. Heb je het vermoeden dat je opdrachtgever failliet is verklaard? Dan kun je dat hier controleren.

Een faillissement wordt altijd uitgesproken door een rechter. Die rechter benoemt een curator. De curator is een soort bemiddelaar. Hij bekijkt hoe hoog de schulden zijn en verkoopt de boedel van de failliete opdrachtgever.

Jij dient je vordering in bij de curator die een lijst opstelt met schuldeisers. Als zzp’er kom je onderaan deze lijst als concurrente schuldeiser. De preferente schuldeisers krijgen als eerste betaald. Dit zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV en de banken. Het geld dat over is na het betalen van de preferente schuldeisers wordt verdeeld onder de concurrente schuldeisers.

De kans dat je hele factuur nog wordt betaald nadat je opdrachtgever failliet is verklaard is erg klein. Maar je moet wel je vordering indienen bij de curator.

© 2020 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden