Betalingstermijnen: Wat is de wettelijke betalingstermijn voor zelfstandig ondernemers?

Als zelfstandig ondernemer mag je zelf je betaaltermijn bepalen mits je dit duidelijk afspreekt met je opdrachtgever. Spreek je contractueel niets af over een betalingstermijn? Dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. 30 dagen is dus de wettelijke betalingstermijn.

Mag ik ook een kortere betalingstermijn hanteren?

Ja, dat mag. Wettelijk gezien is er geen minimaal aantal dagen dat je moet hanteren. Wel moet je betalingstermijn redelijk zijn. Je kunt niet van een opdrachtgever verwachten dat hij binnen 2 dagen je factuur betaalt als je die op vrijdag verstuurt.

Als je een betalingstermijn van 30 dagen te lang vindt, dan kun je dus een kortere termijn afspreken. Zet in een overeenkomst dat je een betalingstermijn hanteert van bijvoorbeeld 14 dagen en laat de opdrachtgever ervoor tekenen. Vermeld je standaard betalingstermijn ook in je algemene voorwaarden en stuur daar altijd een kopie van mee bij het uitgeven een offerte.

Een langere betalingstermijn afspreken mag ook. Dit mag tot 60 dagen, een betalingstermijn langer dan 60 dagen mag alleen afgesproken worden al je aan kunt tonen dat dit voor jullie beide niet nadelig is.

Waarom zou ik een kortere betalingstermijn hanteren?

“Een klant die niet betaalt, is geen klant”. Voor zzp’ers is een betaaltermijn van 14 dagen redelijk gangbaar. Binnen 14 dagen na het versturen van je factuur weet je of je opdrachtgever de intentie heeft om te betalen. Een langere betaaltermijn bieden lijkt misschien aardiger tegenover je opdrachtgever, maar ondertussen zit jij te wachten op geld dat je al hebt verdient.

Wat als mijn opdrachtgever niet betaalt?

Een opdrachtgever die niet betaalt is erg vervelend. Iemand die bewust niet betaalt noem je ook wel een wanbetaler. Benader je opdrachtgever altijd met respect. Het kan zijn dat de factuur hem is ontglipt. Bel hem op en help hem vriendelijk herinneren aan de openstaande factuur waarvan de betalingstermijn is verstreken.

Heb je na verloop van tijd nog geen betaling ontvangen? Dan kun je ervoor kiezen het bedrag te laten incasseren. Meer informatie over het incassotraject, voorbeeldbrieven en het berekenen van de incassokosten vind je op de incasso pagina.

De belangrijkste punten rondom je betaaltermijn op een rij:

  • Zorg voor duidelijke afspraken;
  • Laat je opdrachtgever tekenen voor akkoord;
  • Vermeld ook in je algemene voorwaarden je standaard betalingstermijn;
  • Hanteer een betalingstermijn van maximaal 30 dagen;
  • Controleer op tijd of je de betaling binnen hebt;
  • Onderneem actie als betaling uit blijft.

© 2020 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden