SUB-MENU

Inschrijven KvK

Zzp’er in de Bouw worden? Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Naast het incasseren van je eerste factuur misschien wel het leukste moment. Hoe werkt dat inschrijven? En hoe zorg je dat je als aankomend zzp’er in de bouw goed voorbereid bij de KvK aankomt? Met deze tips sta je binnen de kortste keren met je eigen uittreksel van het handelsregister weer buiten.

Als zzp’er moet je je inschrijven bij de KvK als je een eigen onderneming hebt of gaat hebben. Wat definieert een eigen onderneming? Als je goederen en/of diensten levert aan klanten en daar meer dan een symbolische vergoeding voor vraagt.

Stel je voor: Je schildert als zzp’er de nieuwe woonkamer van een recent verhuisd familielid. Als dank krijg je een stevige lunch en een kratje bier als het werk klaar is. Je bent geen onderneming en hoeft je dus niet in te schrijven bij de KvK.

Stel je voor: Via marktplaats reageer je als zzp’er op een klus. Iemand die je niet kent wil graag zijn badkamer opnieuw betegeld hebben. Je stelt een prijs voor die bestaat uit je uurtarief en een doorberekening van de materialen die je als vakman gaat gebruiken. Het doel is om hier winst uit te halen. Je bent wel een onderneming en moet je dus wel inschrijven bij de KvK.

Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel bestaat grofweg uit drie stappen.

  1. Bereid je inschrijving voor.
    Op www.kvk.nl start je inschrijving digitaal. Je doorloopt een formulier met vragen. Hier vul je onder andere je contactgegevens in, kies je een rechtsvorm en maak je een schatting van je omzet voor het eerste jaar.
  2. Maak een afspraak.
    Dit kan heel gemakkelijk online. Kies in de digitale agenda een datum en tijd die jou het beste uitkomt.
  3. Maak de inschrijving definitief.
    De KvK stuurt je een bevestiging van de gemaakte afspraak. Zorg dat je op tijd aanwezig bent. Het gesprek is informeel. Jij bent daar om je eigen bedrijf in te schrijven. Het is geen sollicitatiegesprek en de KvK medewerker is er om je vragen te beantwoorden.

Wat moet je meenemen naar de afspraak?

  • Een geldig legitimatiebewijs.
  • Indien van toepassing: Neem dan je huurcontract (van bijvoorbeeld een bedrijfsruimte), cv-, vof-, maatschaps- of franchisecontract mee.

Als je de inschrijving definitief maakt vraag je meteen een BTW-nummer aan, dit is gratis. Je KvK-nummer krijg je ook meteen mee. Inschrijving kost eenmalig €50,-. Het officiële bewijs van inschrijving, een uittreksel van het handelsregister, kun je ook meteen mee krijgen. Dit kost eenmalig €15,-.

En dan sta je binnen een uur weer buiten. €65,- armer, maar een inschrijving en een dikke map met informatie rijker. Gefeliciteerd!

Heb je vragen over hoe je je als zzp’er moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel? Of weet je niet zeker of het wel nodig is je in te schrijven? De experts van de ZZP Helpdesk van Zelfstandigen Bouw kijken graag met je mee. Zo weet je zeker dat je goed voorbereid van start gaat.

Lid worden?

Als lid van Zelfstandigen Bouw kun je voor persoonlijk advies terecht bij onze helpdesk. Je bent al lid vanaf €25 per jaar. Bel ons op 0348 439 000 (direct en persoonlijk contact) voor meer informatie over het lidmaatschap of word direct lid en klik op de button. Je krijgt dan als welkomstgeschenk een Kluskist t.w.v. € 130. Meer weten over het lidmaatschap? Vraag dan het gratis infopakket aan.