Privacywet: gevolgen voor leden van Zelfstandigen Bouw

Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe privacywetgeving in, ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. Deze nieuwe regelgeving heeft ook gevolgen voor jou.

Omgaan met de AVG

Zelfstandigen Bouw adviseert je in ieder geval het volgende te doen:

  • Vraag niet meer gegevens van de klant dan noodzakelijk voor de klus. Vraag bijvoorbeeld niet naar geboortedatum en nationaliteit, als die informatie niet nodig is;
  • Sla de gegevens van je klanten veilig op. Beveilig bijvoorbeeld de computer en bij voorkeur ook het excel-bestand waar de klantgegevens in staan met een wachtwoord;
  • Verspreid de gegevens van je klanten niet zonder toestemming van de klant. Geef deze bijvoorbeeld ook niet zomaar aan collega’s die de klant kunnen helpen bij een klus;
  • Zorg dat je altijd op papier hebt staan met wie je klantgegevens deelt en hoe daarmee omgegaan wordt. Heb je bijvoorbeeld een boekhouder, schrijf op wat hij met de gegevens doet, hoe, waar en hoe lang deze bewaard en beveiligd worden;
  • Het kan zijn dat klantgegevens (per ongeluk, onbedoeld) bij anderen terecht komen. Meld zo’n datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens binnen 72 uur. Wordt bijvoorbeeld je laptop gestolen waar de klantgegevens opstaan, geef dit dan door;
  • Een klant mag je verzoeken zijn/haar gegevens te verwijderen. Je kunt dan de klant melden dat het handig is om deze gegevens te bewaren voor een latere onderhoudsklus. Als de klant dan nog wenst dat zijn/haar gegevens verwijderd worden, doe dit dan.

Naast deze basisregels is het volgens de nieuwe wetgeving AVG ook belangrijk om naar de klant toe duidelijk aan te geven wat er met zijn/haar gegevens gebeurt. Zelfstandigen Bouw adviseert je daarom om je algemene voorwaarden te updaten en daarin in ieder geval te vermelden:

  • Wat je met de gegevens van de klanten doet. Geef bijvoorbeeld aan dat je deze gegevens nodig hebt om een offerte/factuur te maken. Bekijk ons offerte voorbeeld om te zien hoe je een succesvolle offerte opstelt;
  • Waar je de gegevens van de klanten bewaart. Geef bijvoorbeeld aan of je hun gegevens verwerkt in een excel-bestand, op papier, online, etc.;
  • Wie er toegang heeft tot de gegevens van de klant. Doet bijvoorbeeld je vrouw de boekhouding, vermeld dan in de voorwaarden dat zij daar toegang toe heeft om dit te verwerken;
  • Hoe lang je de gegevens van de klanten bewaart. Geef bijvoorbeeld aan dat hun gegevens na een bepaalde tijd verwijderd worden;
  • Dat klanten het recht hebben om hun gegevens in te zien of te laten verwijderen. Geef bijvoorbeeld aan op welke wijze klanten dit kunnen doen, via e-mail of telefonisch.

Om je hierbij te helpen heeft de overheid een website gemaakt waarmee je gratis een AVG-privacyverklaring kan laten opstellen. Deze kun je hier vinden https://veiliginternetten.nl/privacyverklaring/.

Mocht je naar aanleiding hiervan nog vragen hebben over de AVG, dan kun je bij ons terecht. Je kunt ons bereiken op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur via 0348 – 439 000.

© 2020 Zelfstandigen Bouw. Alle rechten voorbehouden
    |    Privacy & cookies
    |    Algemene voorwaarden