Een opdrachtgever die niet betaalt is een wanbetaler. Erg vervelend als je hiermee te maken krijgt. Maar als zelfstandig ondernemer in de bouw ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het incasseren van deze openstaande bedragen.
Incasso is een gevoelige zaak. Als je te snel een incassobureau op een opdrachtgever afstuurt kun je het vertrouwen van de klant verliezen. Uiteindelijk krijg je dan wel je centen, maar een nieuwe opdracht of positieve mond-tot-mond reclame kun je dan wel vergeten.
Vergeet nooit dat je een mens bent die met mensen werkt. Het uitblijven van betaling kan een simpele vergissing zijn. De eerste stap is dus eigenlijk altijd heel simpel:
Bel je klant op!
Blijk je toch te maken te hebben met een wanbetaler? Dan is het belangrijk snel en correct te handelen. Wanneer benader je een incassobureau? Of deurwaarder? In het volledige informatieblad “Hoe zorg ik dat mijn opdrachtgever betaalt” staat uitgelegd welke stappen je op welk moment moet nemen.
Goed voorbereid en zeker van je zaak, met het volledige informatieblad “Hoe zorg ik dat mijn opdrachtgever betaalt” van Zelfstandigen Bouw.
Maak ook gebruik van onze gratis voorbeelddocumenten zoals opleveringsdocument, factuur en ingebrekestelling. En met onze incassocalculator kun je eenvoudig eventuele incassokosten berekenen als je te maken hebt met een wanbetaler.
Meld je aan bij Zelfstandigen Bouw voor Rechtsbijstand Compleet. De kosten zijn slechts € 240 per jaar en Incassoservice is inbegrepen.
Lees verder over Rechtsbijstand Compleet
Direct aanmelden Rechtsbijstand Compleet
Je afspraken kom je na, dat is simpel. Maar hoe zorg je ervoor dat de andere partij zijn (mondelinge) afspraken ook nakomt? En hoe rechtsgeldig zijn die afspraken als je ze zou moeten bewijzen Om gedoe te voorkomen is het advies: “Zet het in een opdrachtovereenkomst en laat ervoor tekenen!”
Als zelfstandig ondernemer mag je zelf je betaaltermijn bepalen mits je dit duidelijk afspreekt met je opdrachtgever. Spreek je contractueel niets af over een betalingstermijn? Dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. 30 dagen is dus de wettelijke betalingstermijn.
Natuurlijk geef je je klanten waar voor hun geld. Maar niemand is perfect. Dus is het mogelijk dat zo’n klant na oplevering stuit op gebreken. In zo’n geval kan die klant terugvallen op bouwgarantie. Hoe werkt dat precies?