Je hebt goed werk geleverd en bent de afspraken met je klant keurig nagekomen. Dan wil je natuurlijk ook volgens afspraak betaald worden. Maar wat als de klant niet betaalt? En geen enkele vriendelijke poging werkt? Dan is het tijd voor een serieuze waarschuwing; een ingebrekestelling inclusief incassokosten en rente.
Een niet betalende klant. Het komt helaas vaker voor dan je denkt. Er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen. Heb je hier geen zin in of tijd voor? Wij stropen onze mouwen voor je op!
Kies voor ons pakket Rechtsbijstand Compleet. Hiermee krijg je naast Incassoservice ook ondernemersadvies en andere juridische hulp. Zo nodig gaan we voor je naar de rechter.
Wanneer een klant niet betaalt, kan dit natuurlijk een vergissing zijn. Je kunt hem dan even bellen. Als dat niet helpt, stuur je een betalingsherinnering, waarin je de klant vraagt binnen 7 dagen te betalen.
Blijft betaling dan nog uit, dan volgt de ‘ingebrekestelling’, waarin je je klant sommeert binnen vijf dagen tot betaling over te gaan en waarschuw je dat je na die vijf dagen de vordering uit handen zult geven. In deze ingebrekestelling meld je de incassokosten en tevens zeg je de wettelijke (handels)rente aan.
De Wet Incassokosten (WIK) bepaalt hoeveel incassokosten je bovenop het factuurbedrag in rekening mag brengen als een klant niet betaalt:
Het minimumbedrag aan incassokosten is € 40, het maximum is € 6.775. Is je schuldenaar een bedrijf? Dan kun je in een overeenkomst hogere percentages aan incassokosten opnemen.