Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen mogen rijden. Dat gebied is een zero-emissie zone (ZE-zone). De omtrek van de ZE-zone is minstens het stadscentrum plus de omliggende wijken. Je mag hier alleen met je bestelbus in als deze elektrisch is en geen schadelijke stoffen uitstoot.
Inmiddels hebben al veel steden het besluit genomen om een zero-emissiezone te gaan invoeren. Dit heeft voor jou als zelfstandig ondernemer in de bouw invloed op waar je kunt werken en welke klussen je kunt aannemen.
Wil je weten in welke steden er ZE-zones komen? Check de ZE-Zones
Om de overstap voor ondernemers haalbaar te maken, geldt er een overgangsregeling.
Wil je weten in welke emissieklasse jouw bestelbus valt? Check de website van de RDW.
De zero-emissiezones moeten uiterlijk 4 jaar vóór ingaan bekend worden gemaakt. Zo heb jij als ondernemer voldoende tijd om je hierop voor te bereiden.
De overheid wil de ondernemers helpen door een subsidie tot € 5.000 op elektrische voertuigen te geven. De subsidiepot voor 2023 is helaas al leeg, maar vanaf 9 januari 2024 kan deze weer opnieuw aangevraagd worden.
Je komt hiervoor in aanmerking als je onder meer voldoet aan de volgende voorwaarden:
Aanvragen van de subsidieregeling kan (vanaf 9 januari 2024) bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De aanschaf van een emissievrije bestelbus is een flinke investering, maar wel beter voor het milieu. Koop in ieder geval geen dieselauto meer. Of maak gebruik van bedrijven die gereedschap en materiaal bij jou op de klus kunnen bezorgen. In Amsterdam kan dit al.
Ook klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Het gebruik van emissievrije busjes laat zien dat je geeft om het milieu en bijdraagt aan een positief bedrijfsimago.
Lees verder over onze diensten waarmee we jou versterken
Als de nieuwe voorzitter van Zelfstandigen Bouw voel ik mij ongelooflijk bevoorrecht. Het is een rol die mij de kans biedt om mijn passie voor vakmanschap en mijn ervaring als zelfstandig schilder te verenigen met mijn toewijding aan de belangen van onze leden. Het is een uitdaging die ik met volle overgave zal aangaan.
Zelfstandigen Bouw heeft met verbazing kennis genomen van het Wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden. Verbazing omdat de voorgestelde oplossingsrichtingen voorbij gaan aan het kernprobleem van de wet DBA. Dit wetsvoorstel suggereert dat het probleem gelegen is in een onvoldoende heldere wettelijke definitie van de arbeidsovereenkomst (art. 7:610 BW). De veelvuldige jurisprudentie van de afgelopen decennia hierover geeft daarentegen voldoende helderheid over wanneer sprake is van een arbeidsovereenkomst of niet. Het wetsvoorstel draagt niet bij aan extra verheldering. Integendeel, de voorgestelde criteria als ‘inbedding’ en ‘kernactiviteit’ zullen juist bijdragen aan de roep om meer jurisprudentie.
De schildersbranche heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan. We hebben gezien hoe sociale media ons dichter bij elkaar brachten en ons de kans gaven om wereldwijd kennis en inspiratie te delen. Maar nu staan we voor een nieuwe uitdaging: kunstmatige intelligentie (AI) en de impact ervan op onze schildersbranche.