Ik ondervind het tegenwoordig zelf aan den lijve. Het tekort aan vakmensen in de bouw. Voor de verbouwing van een badkamer en een aanbouw lukt het mij niet eens een vakman te vinden die tijd heeft een offerte uit te brengen. Laat staan tijd om de klus uit te voeren. De komende jaren zijn er 94.000 nieuwe vakmensen nodig om het tekort in de bouw op te vangen. Waar gaan we die vinden?
Er gingen zo’n 80.000 banen verloren en veel bouwbedrijven hadden het moeilijk. In die tijd werden nauwelijks stagiaires aangenomen, wat als gevolg had dat er steeds minder jongeren voor de bouw- of infrastructuur kozen. Dat er destijds veel te weinig nieuwe vakmensen zijn ingestroomd merken we nu. Maar ook anno 2022 kiezen veel te weinig jongeren voor een bouwopleiding. Tijd om te werken aan het imago van onze prachtige branche!
Er is al het een en ander geprobeerd om de bouw aantrekkelijk te maken voor de generatie die nu van school komt. Dit heeft echter nog niet gezorgd voor dé oplossing van dit probleem.
Hoe kunnen we de populariteit van de bouw onder jongeren vergroten? Hoe maken we de bouw hip en aantrekkelijk om in te gaan werken? Want uit onderzoek blijkt dat veel jongeren best zouden willen werken in de bouw, maar toch voor een andere sector kiezen. Hoe kunnen we deze generatie bereiken via de (social media) kanalen die bij hen passen? En op de manier die bij hen past? Een interactieve video met een kijkje in de keuken? Interviews met jongeren die wel voor de bouw hebben gekozen en daar heel gelukkig mee zijn? Voorlichting op scholen? Hebben jullie ideeën? Ik hoor ze graag! Stuur een mail naar: lydia.bos@zelfstandigenbouw.nl
Zonder klanten geen opdrachten. Zonder opdrachten geen omzet. Zonder blije klanten geen nieuwe opdrachten. Reden genoeg om klanten tevreden te houden. Maar betekent dat ook meteen dat klant áltijd koning is? Dat jij al hun grillen moet beantwoorden? Zelfs als ze onredelijk zijn? En of je nu schuld hebt of niet? Een conflict kan behoorlijk uit de hand lopen en in de papieren lopen. Maar Zelfstandigen Bouw staat met raad en daad voor je klaar.
Het aandeel vrouwen in de bouw in België groeit gestaag, zo blijkt uit recente onderzoekscijfers van Bouwunie. Dit nieuws bij onze zuiderburen werpt de vraag op: waarom gaat het bij de Belgen beter dan in Nederland? En wat doen wij daaraan?
Er hebben zich al meerdere gedupeerden van nieuwe oplichtingspraktijken bij ons gemeld. Oplichters worden steeds gewiekster. Wat ze nu weer hebben bedacht? Ze verleiden je met datgene waarvan jouw hart sneller gaat kloppen: gereedschap. En dat doen ze sluw. Want ze overrompelen je en houden je een vette vis voor in de vorm van een forse korting (althans dat beweren ze). Laat je niet verleiden door deze bedriegers!